Infographics

infographics interne communicatie: hie2rogliefen

Op deze pagina vind-je verschillende voorbeelden van infographics interne communicatie die ik de laatste jaren heb gemaakt. Het varieert van brede onderwerpen, zoals het maken van een communicatieplan, tot een detail zoals tips om uit je koker te komen. Een speels manier om ideeën over het vak te delen.

Het belang van beeld

Beeld prikkelt ons geheugen! Gangnam Style’ van Psy staat nog steeds in de top 5 van best bekeken video’s ooit, ook al is de clip uit 2012. Iedereen kent het filmpje van Arjan Lubach ‘America First, The Netherlands Second’ (2017), ook al kijken ze niet op zondagavond naar de tv. En als we het hebben over de vluchtelingencrisis eind 2015 weet niemand meer wat het Europese beleid was, maar iedereen kent de foto van het Syrische jongetje van drie jaar dat aan het strand van Bodrum was aangespoeld. Beeld is krachtig voor leuke, maar ook voor zware onderwerpen. Beeld kan helpen om zaken toe te lichten, te verlevendigen en uit te leggen.

Beeld als superlijm voor het geheugen

Marketeers en reclamemakers werken vaak met weinig woorden en met veel beeld. Een uitgebreid verhaal brengen ze terug tot een slogan en van producten die ze promoten, laten ze soms niet eens een foto zien, maar alleen maar de blije mensen die het product gebruiken. Ook het gebruik van logo’s is daarbij belangrijk. Voor een deel is dat creativiteit, maar voor een groot deel is het bewezen effectief: beeld is als ‘superlijm voor het geheugen’, een opmerkelijk beeld wordt letterlijk direct in ons langetermijngeheugen gegrift. Als beeld de presentatie ondersteunt, loopt het herinneringspercentage op tot 60 procent. Veel mensen herkennen een merk aan het logo, ook als de tekst ontbreekt.


Verrassend genoeg is het hoofdingrediënt van veel interne communicatie nog steeds heel veel tekst.

Infographics als beeldtaal

Het begon met grottekeningen en hiërogliefen in de oudheid. “Een infographic geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld.”, aldus wikipedia. Bij infographics speelt het less is more principe een belangrijke rol. Daarom werken ze zo goed en zijn ze zo populair geworden. Er zijn op internet meer dan 40 miljoen te vinden.

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat communiceren met infographics heel goed werkt. Naar aanleiding van mijn derde druk van het boek ‘Interne communicatie bij verandering’ had ik (nog op powerpoint) een eerste infographic over het boek gemaakt. En die werd veel bekeken.

Infographics interne communicatie

Nu zijn er veel makkelijkere methoden om infographics te maken. Zeker met Canva is het handig snel een visueel aantrekkelijke infographic te maken. Zijn het ‘echte’ infographics?Misschien zijn. het meer beeldverhalen. Ik ben natuurlijk geen professionele vormgever, maar het stelt me in staat ideeën op een visueel meer aantrekkelijke wijze te delen.

De basis van bijna elke infographic is een blog. Daarna probeer ik die tot de essentie terug te brengen in een infographic. De eerste versies zie je op deze pagina. Ik deel ze ook op LinkedIn. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Infographics interne communicatie